• Telefon: +47 75 71 99 00
  • post@gip.no
november 29, 2019

Skadene skal stoppes

Den ene skades av naturen, den andre av hyppige besøk. Nå bruker Yara Glomfjord et betydelig million-beløp til å reparere skader, både på ammoniakk-kaia og hovedkaia.

Nå må vi litt sånn der mellom-dypt inn i fysikk-faget. Altså for å forstå hvordan Yara i høst løser store rust-problemer på den essensielle ammoniakk-kaia ved Glomfjorden. La oss først få problemet forklart:
– Sjøsprøyten på undersiden, på dragerne og oppå dekket gjør at saltet trenger seg inn og gir sterk korrosjon på armeringen i kaia, forklarer prosjektleder Jon Roger Pedersen hos Yara Glomfjord.

 

Jan Roger Pedersen

Elektronene ordner
Skadene er omfattende. For, som han innrømmer
– Dette har ligget i kortene lenge, og skadene er blitt ekstra store fordi arbeidet ikke er gjort tidligere. Men, nå gjør vi utbedringene, og i to runder, opplyser Jon Roger.
Så til fysikken. Nå installeres nemlig såkalt katodisk beskyttelse. Som i læren om elektrisk strømning (i dette øyeblikk angrer undertegnede bittert på alt fravær i fysikktimene på videregående) vil si å bruke katoder – elektroder som avgir frie elektroner. Disse som motpart til anoder, som tar opp elektroner. Slik går elektronene inn i katoden og kommer ut av anoden. 
– Den katodiske beskyttelsen vil løse problemene. Kostnaden vår blir på omlag 6 millioner kroner, forteller Jon Roger.

 

 

Båtene skader
Fra den ene kaia til den andre. Den 350 meter lange hovedkaia – en av de travleste i Nord-Norge – opplever også en litt spesiell form for slitasje som må tas tak i. Vær så god, Jon Roger:
– Båtene har en fenderlist, og på lavvann blir båtene hengende på fenderne på kaia. Disse blir skadet – toppen dras med, sier han.
Den prosjekterte løsningen blir å installere i alt 33 fenderpaneler, med en liten skrå på toppen. Arbeidet utføres i høst, av Terje Halsan AS.
– Kostnaden i dette blir på om lag 1,7 millioner kroner, og inngår som en del av monteringen av nytt losseanlegg tidligere i år, forteller Jon Roger Pedersen.